בתחום היחסים האישיים, עניינים פיננסיים יכולים לעתים קרובות להפוך לנושא רגיש. בין אם אתם נכנסים לקשר נישואין, שותפות עסקית או כל הסדר משמעותי אחר, יש חשיבות מכרעת להבנה ברורה של הסכמי ממון.

מהו הסכם ממון?

הסכם ממון הוא מסמך משפטי, המתאר את אופן חלוקת הנכסים וההתחייבויות במקרה של פרידה או גירושין. כשמדובר בהסכם ממון בין בני זוג, ההסכם עשוי להיתפס באופן לא רומנטי, אך חשוב להדגיש שמטרת ההסכמים הללו היא לשרת מטרה חיונית בהגנה על האינטרסים הפיננסיים של אנשים ולתת בהירות במצבים לא ודאיים.

בואו נתעמק תחילה בתרחיש שבו דיון בהסכם ממון עשוי להיות פחות נוח: להודיע לבן הזוג שלכם שאתם רוצים להתקשר בהסכם ממון.

 

שיחה מהסוג הזה דורשת רגישות ותקשורת פתוחה. לשם כך חיוני לגשת לדיון ביושר תוך שימת דגש על חשיבות התכנון וההגנה הפיננסית לשני הצדדים. היא מצריכה הכרה  בחששות של בן/בת הזוג שלכם ודורשת מכם להתייחס אליהם בגלוי ובכבוד. בסופו של דבר, מסגור השיחה כצעד יזום לקראת שמירה על האינטרסים ההדדיים שלכם יכול לעזור להקל על אי נוחות או התנגדות פוטנציאלית.

על הטיפול העדין והרגישות שנדרשת כשניגשים לערוך הסכמי ממון תוכלו לקרוא יותר בפוסט שבקישור. אבל אל תמהרו לעזוב, בשורות הבאות יש את כל המידע החיוני שצריך לדעת על הסכם ממון: מתי הוא נחוץ? האם רק אנשים אמידים עורכים הסכמי ממון? מאילו טעויות כדאי להימנע בעת עריכת הסכם ממון? האם ניתן לשנות הסכם קיים? ועוד.

באילו מקרים מומלץ לערוך הסכם ממון?

הסכם ממון הופך הכרחי בנסיבות שונות, במיוחד כאשר אנשים מביאים נכסים או חובות משמעותיים למערכת יחסים. הוא מציע גישה פרואקטיבית לטיפול בקונפליקטים ואי ודאויות פוטנציאליים, תוך קביעת קווים מנחים ברורים לחלוקת נכסים ואחריות פיננסית. זאת ועוד, עבור בעלי עסקים או אנשים פרטיים עם תיקים פיננסיים מורכבים, הסכם ממון יכול לשמור על האינטרסים שלהם ולמנוע מחלוקות בעתיד.

הסכם ממון במגוון הקשרים ומקרים מיוחדים

  • הסכם ממון ידועים בציבור / הסכם ממון חיים משותפים – גם זוגות שנחשבים ידועים בציבור, יכולים לערוך הסכם ממון כדי להבטיח לכל אחד מהצדדים שקט נפשי ולמנוע מחלוקות בין הצאצאים שלהם בעתיד.
  • הסכם ממון דתיים – הסכם ממון הוא מונח משפטי. אך אם נבחן את מטרותיו וייעודו, הרי שמבחינה דתית, בין זוגות נשואים שהתחתנו כדת וכדין, יש הסכם ממון שנחתם רגע לפני חופתם. מדובר בכתובה, שמטרתה למנוע את גירוש האישה בקלות דעת. אולם, גם דתיים יכולים לערוך הסכם ממון לפי חוק, כדי להסדיר את ענייניהם הפיננסיים, אולם הוא משקף את הלכי הרוח המודרניים, לפיהם זוגות יכולים להתגרש מתי שירצו, מצב שהדת מתירה בדרך כלל רק במקרים מסוימים.
  • הסכם ממון ירושה – כשעורכים הסכם ממון חשוב להתייחס לענייני ירושה. יש שכוללים ירושות שהתקבלו בהסכם, אך חשוב לא פחות, להתייחס לירושות עתידיות אם וכשיתקבלו.

האם הסכמי ממון שמורים לאנשים אמידים בלבד?

הסכם ממון אינו שמור רק לעשירים או לבעלי נכסים משמעותיים. זוגות מרקע סוציו-אקונומי מגוון יכולים להפיק תועלת מקיום הסכם ממון, במיוחד אם לאחד הצדדים יש יותר נכסים או חובות מהשני. על ידי דיון גלוי בעניינים פיננסיים וניסוח הסכם מקיף, זוגות יכולים להגן על רווחתם הכלכלית ולמזער את הלחץ ואי הוודאות הקשורים בהליכי גירושין, אם וכשיגיעו לכך.

האם ניתן לשנות הסכם ממון?

אחת הטעויות הנפוצות לגבי הסכמי ממון היא שהם חקוקים באבן ואינם ניתנים לשינוי. עם זאת, הסכמי ממון ניתנים לתיקון או ביטול בנסיבות מסוימות, בתנאי ששני הצדדים יסכימו לשינויים והתיקונים שיבוצעו בהתאם לדרישות החוק. נסיבות חיים, כגון שינויים בהכנסה, לידת ילדים או רכישת נכסים משמעותיים, עשויות להצדיק שינויים בהסכם הקיים כדי להבטיח הוגנות והתאמה עבור שני הצדדים המעורבים.

ממה כדאי להיזהר בעת עריכת הסכם ממון?

בעת עריכת הסכם ממון יש לקחת בחשבון מספר שיקולים מרכזיים על מנת להבטיח את תוקפו ויעילותו. הנה כמה היבטים חשובים שכדאי להיזהר מהם:

  • גילוי מלא – על שני הצדדים לספק גילוי מלא וישר של נכסיהם, התחייבויותיהם, הכנסותיהם ונסיבותיהם הפיננסיות. אי חשיפת כל המידע הרלוונטי עלול להפוך את ההסכם לפסול אם יוגש ערעור בבית המשפט.

  • ייעוץ משפטי עצמאי – כל צד צריך לפנות לייעוץ משפטי עצמאי מעורך הדין שלו לפני החתימה על ההסכם. זה מבטיח ששני הצדדים יבינו במלואם את זכויותיהם, חובותיהם ואת ההשלכות של ההסכם.

  • הגינות – הסכם ממון צריך להיות הוגן לשני הצדדים. זה לא צריך להיות מופרך או מוטה מאוד לטובת צד אחד. בתי המשפט רשאים לבטל הסכמים הנחשבים כחד צדדיים ובלתי הוגנים.

  • אין כפייה – הסכם ממון יש לעשות מרצון, ללא כל כפייה או השפעה בלתי הוגנת. לשני הצדדים צריך להיות מספיק זמן לעיין בהסכם ולפנות לייעוץ משפטי מבלי להרגיש לחץ לחתום.

  • בהירות וספציפיות – תנאי ההסכם צריכים להיות ברורים, ספציפיים וחד משמעיים. אי בהירות או שפה מעורפלת עלולים להוביל לאי הבנות או למחלוקות בהמשך.

  • התחשבות בשינויים עתידיים – צפו והתייחסו לשינויים אפשריים בנסיבות, כגון לידת ילדים, שינויים בהכנסה או תנודות בערכי הנכסים. הכללת הוראות כיצד יטופלו שינויים אלו יכולה לסייע להבטיח את אורך החיים והרלוונטיות של ההסכם.

  • עמידה בדרישות משפטיות – ודאו שההסכם תואם את כל הדרישות החוקיות והפורמליות. אי עמידה בדרישות וחוקים אלו עלולה להפוך את ההסכם לבלתי ניתן לאכיפה.

  • סקירה ותיקון – סקרו מעת לעת את ההסכם כדי לוודא שהוא נשאר רלוונטי ומשקף כל שינוי בנסיבות. היו מוכנים לתקן או לשנות את ההסכם לפי הצורך כדי להתאים לצרכים או העדפות מתפתחות.

  • ביצוע תקין – על ההסכם להתבצע כהלכה בהתאם לדרישות החוק. הדבר כרוך בדרך כלל בחתימה על המסמך בנוכחות עדים, ובמקרים מסוימים אישור נוטריוני.

  • קחו בחשבון השלכות מס – התייעצו עם יועץ מס כדי להבין את השלכות המס של ההסכם, במיוחד לגבי חלוקת הנכסים וכל תשלומי מזונות או תמיכה פוטנציאליים.

 

לסיכום המאמר,

הסכם ממון הוא כלי רב ערך לשמירה על ביטחון כלכלי ובהירות ביחסים. על ידי התייחסות יזומה לעניינים פיננסיים וניסוח הסכם מקיף, אנשים יכולים להגן על נכסיהם, למזער סכסוכים ולהבטיח מעבר חלק יותר במקרה של פרידה או גירושין.

אם אתם שוקלים להתקשר בהסכם ממון או שיש לכם שאלות לגבי השלכותיו, אל תהססו להתייעץ עם עורך דין מוסמך שידריך אתכם בתהליך ויתמודד עם החששות הספציפיים שלכם.

כעורכת דין ותיקה המתמחה בדיני משפחה וגישור טיפלתי במגוון רחב של תיקים וליוויתי את לקוחותיי להצלחות רבות. רבים מהלקוחות שלי יצאו חזקים יותר מההליכים המשפטיים, הודות לשיתוף, כבוד ורגישות, שהם חלק בלתי נפרד ממה שאני מביאה לחדר הדיונים.

אני מזמינה אתכם ליצור קשר ולמצוא את המקצועיות שאתם מחפשים.

לפרטים נוספים חייגו​

גלי הופמן
גלי הופמן
23/02/2023
יחס אישי , מקצוענות
גלית מור יוסף
גלית מור יוסף
22/06/2022
עורכת דין שהיא קודם כל בן אדם ,מקצועיות שאין שני לה לא בכדי כל התיקים שלה מנצחים רודפת צדק ואמת כאשר טובת הילד עומדת לנגד עיניה נמצאת בתיקים הכי סבוכים ומוכיחה את האמת כל פעם מחדש באומץ וחוכמה עושה את הבלתי ייאמן
rinat shavit
rinat shavit
22/06/2022
כמו נווה מדבר, מצאתי עורכת דין ישרה, מקצועית ביותר, אדיבה, אנושית והוגנת. על רופאים אומרים:" מלאכים בלבן", אבל גם כאן עוסקים בדיני נפשות, ולכן לעורכת הדין שירה שואף דגן מגיע התואר:מלאכית בגלימת הפרקליט.
DIANA LEVI
DIANA LEVI
22/06/2022
עורכת דין משכמה ומעלה,נלחמת עבור לקוחותיה!

ייעוץ משפטי דיסקרטי בנושא משפחה

השאירו פרטים בטופס ואחזור אליכם בהקדם